Monday, November 15, 2010

..wasiat untuk hawa...

WASIAT untuk HAWA
HAWA,
Andai engkau masih remaja, jadilah anak yang solehah buat kedua ibu bapamu, andaiengkau bersuami jadilah isteri yg meringankan beban suamimu, andai engkau masih ibu, didiklah anakmu agar dia tidak gentar memperjuangkan ad-din ALLAH.
HAWA,
Andai engkau belum berkahwin jangan engkau risau akan jodohmu, ingatlah Hawa janji Tuhan kita, wanita yang baik untuk lelaki yang baik dan begitulah sebaliknya. Jangan mulakan pertemuan dengan bukan muhrim kerana aku khuatir dari mata jatuh kehati maka lahirlah senyuman maka tercetusnya salam dan sekaligus disusuli dengan pertemuan dan takut dari situ lahirnya nafsu kejahatan yang menguasai diri.
HAWA,
Lelaki yang baik tidak melihat paras rupa, lelaki yang soleh tidak memilih wanita melalui keseksiannya, lelaki yang warak tidak menilai wanita melalui keayuannnya, kemanjaannya serta kemampuannya mengoncangkan iman lelaki. Tetapi lelaki yang baik menilai wanita dr segi akhlaknya, peribadinya dan penting ialah agamanya.
Lelaki yang baik juga tidak menginginkan pertemuan dgn wanita yg bukan muhrimnya kerana dia takut member kesempatan kpd syaitan untuk menggodanya. Lelaki yang warak juga tidak mahu bermain cinta kerana dia tahu apa matlamat dalam sesebuah pertemuan lelaki dan wanita yakni sebuah perkahwinan.
Oleh itu HAWA,
Jagalah pandanganmu, awasilah auratmu, peliharalah akhlakmu, kuatkanlah pendirianmu. Andai ditakdirkan tiada cinta daripada ADAM untukmu cukuplah hanya cinta ALLAH memenuhi dan menyinari kekosongan jiwamu, biarlah hanya cinta daripada kedua ibubapamu yang member hangat kebahagiaan buat dirimu, cukuplah sekadar cinta adik beradikmu serta keluarga yang membahagiaankanmu.
HAWA,
Cintailah ALLAh dikala susah and senang kerana kau tahu kau akan memperolehi cinta daripada insane yang juga menyintai ALLAH. Cintailah kedua ibubapamu kerana kau akan memperoleh keredhaan ALLAh. Cintailah keluargamu kerana kau tidak akan berjumpa cinta yang bahagia selain dari cinta keluargamu.
DAN INGATLAH JANGAN SESEKALI TANGAN YANG MENGONCANGKAN DUNIA JUGA BOLEH MENGONCANGKAN IMAN LELAKI…

No comments:

Post a Comment